Titel: The Room
År:
2003
Land:
USA
Genre:
Drama
Publik: Andreas,
Daniel
Handling:
Denna film handlar om ett gäng autister på ett gruppboende i San
Francisco som försöker få ordning på tillvaron. De har olika grad
av autism där vissa fungerar hyfsat i samhället medan andra har
grava problem med det sociala samspelet mellan människor. Johnny har
hyfsad koll på saker och ting. Han låtsas visserligen att han
jobbar på en bank men det förstår ju vem som helst att det är
inte möjligt. Han ser ju ut som en botoxmissbrukande pundare och kan
knappt tala rent. Men han är glad i alla fall, när han inte får
sina plötsliga vredesutbrott förstås. Det är mer än vad man kan
säga om hans kärleksintresse Lisa som är en elak jävel som gör
allt för att sabba för Johnny. Varför hon beter sig som hon gör
hör med hennes diagnos att göra. Johnny tror att de ska gifta sig
men Lisa är mer inställt på att ha sex med Johnnys bästa kompis
Mark som dessvärre är gravt efterbliven och förstår inte hur det
kom sig att hans snopp hamnade i sin bästa kompis blivande fru. Som
tur är finns Denny, Johnnys protegé som alltid är glad och go! Han
är lika illa däran rent mentalt som Lisa men i alla fall inte
sociopat. Han förstår bara inte hur man umgås med människor.
Därför bär han en boll med sig hela tiden. Genom den så kan han
kommunicera någorlunda normalt med andra människor. Tyvärr är
hans umgängeskrets den autistiska cirkel av kompisar som Johnny
hänger med så det blir fel ändå. Utifrån dessa premisser bjuds
vi på ett triangeldrama med osedvanligt osymmetrisk geometri.
The
Room är ännu en av dessa
filmer som enbart innehåller minnesvärda scener. Exempelvis har vi
scenen där Lisas berättar för sin mor att Johnny misshandlat Lisa.
Lisas mor kontrar då med att berätta att hon har bröstcancer. Man
kan ju förvänta sig ett visst känslomässigt engagemang hos de
båda som delar dessa fruktansvärda livsöden. Någon form av
reaktion sker men det är i linje med resten av filmen: Konstigt.
Ingen upprördhet, ingen sympati, ingen sorg – möjligtvis ser vi
lite obekväm undran men den påminner mest om någon som undrar om
batterierna i fjärrkontrollen till TV:n börjar ta slut. I en annan
scen etableras det vilket kul kompisgäng Johnny och hans kamrater
är. Johnnys kompis berättar en pinsam historia för Johnny medan de
hänger i en liten gränd. En historia som visades i sin helhet
tidigare i filmen så det är helt onödigt ut publikens synvinkel
att höra om det igen. Johnny reagerar på historien med ett antal
ord och gester som är helt obegripliga. Sen kommer Denny och nu
kastas det boll i den trånga gränden. Återigen: Det ser obekvämt
ut. De utstöter glada tillrop men de är helt oförståeliga. Mark
dyker upp. Mer obegripligheter sägs. Sen ramlar en av kompisarna
helt ologiskt in i en soptunna. Sen går de hem. Den bästa scenen av
de alla är när Johnny mycket listigt kopplar en kassettbandspelare
till telefonen för att han fattat misstankar gentemot sin livskamrat
Lisa. Han stoppar i en kassett, stänger luckan för att sedan trycka
på eject-knappen så
att luckan öppnas igen. Han hinner se förvånad ut. Sen stänger
han luckan igen.
Ett
återkommande tema i alla scener i filmen är att ingen stannar
speciellt länge. Två personer möts (oftast i Johnny och Lisas
vardagsrum eller på ett tak), de pratar i trettion sekunder sen
säger den ena "I got to go." Sen är det klart. Nästa
scen kan börja.
Minnesvärda
citat:
"Oh,
hi!" -Johnny's standardhälsning.
Omdöme:
OK, så det kanske kan vara så att filmen egentligen inte handlar om
autister på ett gruppboende. Kanske kan det vara så att manus,
skådespelare ja, hela produktionen lyser, luktar och ljuder av
inkompetens. Självklart är det en "måste ses"-film i den
tyngre skolan. Det enda som gör The
Room
lite jobbig och se på är de extremt märkliga sexscenerna som
filmen innehåller. De går inte att beskriva med ord utan måste
helt enkelt genomlidas. Men det är det värt. Resten av filmen är
briljant i sin totala inkompetens. Den stora stjärnan är Tommy
Wiseau. Inte nog med att han regisserat, skrivit och producerat The
Room
han spelar också Johnny, filmens huvudkaraktär. Och som han gör
det. Han mumlar fram repliker med en satsmelodi som mest skulle kunna
kategoriseras som talets motsvarighet till frijazz. Han skrattar med
det minst övertygande skrattet i filmhistorien och han har ett
kroppsspråk som säger: "...?....". Se så, se till att se
The Room
nu. Nu!
Visste
du att: Tommy Wiseau betalade
för inspelningen av The
Room
genom att sälja importerade koreanska läderjackor. Han ändrade dessutom genren för filmen till "komedi" eftersom den endast drog publik som ville skratta åt eländet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar