År:
1976
Land:
USA
Genre:
Skräck
Publik:
Daniel, Andreas
Handling:
Paul är som vilken skön kille som helst under 70-talet. Han har en
schysst kropp, schysst motorcykel, schysst jobb som arkeolog. Och om
han spelar sina kort rätt så kommer han snart ha en riktigt schysst
böna i sänghalmen. Han lägger in charmoffensiven och tar med henne
på mc:n till ett stycke romantiskt ödeland. De tittar på grus. Hon förundras
av dess finkornighet, han med samtidigt som han tittar på hennes
milslånga ben. Paul lägger armen om henne och ska precis lägga in
sitt move då han träffas i huvudet av en meteor. Efter det
förändras allt. Hans vardag blir sig aldrig lik. Han får plötsliga
migränattacker, yrsel och så svettas han som en get. Han vaknar upp
på jättekonstiga platser utan att minnas hur han hamnat där.
Samtidigt kommer det in rapporter om att en jättestor ödla som
dödar alkisar och tältande pokerspelare. Vad är det som försiggår
egentligen!?
Minnesvärda
scener: I början av filmen stiftar vi bekantskap med den unge
och charmige Paul. I ett klipp, som pågår i hundra år, ser vi hur
han kommer puttrande på sin motorcykel i en öken för att sedan
kliva av, klia sig lite på magen, kisa mot solen, sparka på en
sten, kolla växellådsoljan, sträcka på sig, pensionsspara, kisa
lite till, innan han sätter igång och gräva efter skelett. Och när
han sitter där ensam mitt ute i vildmarken hör han plötsligt ett
fruktansvärt avgrundsvrål som om någon verkligen skulle ha råkat
illa ut. Paul kikar upp … väntar … väntar … nej, det var nog
bara vinden som blev nerpressad i en flis-maskin med fötterna först.
Ingen fara, tänker han och fortsätter gräva. Det visade sig senare att det var ett busgäng som skämtade med honom. Men det var snarare de som stod med lång näsa i slutändan!
Nästa
minnesvärda scen stämplas med en spoiler alert, så om du har tänkt
investera din surt förvärvade lön i denna film så ska du nog
hoppa över de nästa åtta raderna. För er andra så kan vi
avslöja att det är Paul som är ödlemonstret. Meteoren som slog
ner lämnar små fragment i hans huvud och dessa gör att han
transformeras varje gång månen dyker upp, och då får han
superlust att döda alla han kommer över. Ödlor är ju kända för
sina mordiska
drag, inget konstigt alls. I vilket fall som
helst så blir han fastbunden i en undersökningsbrits av läkare
för observation. Månen stiger upp och i en dramatisk metamorf
förvandlas Paul till ett fjälligt monster framför ögonen på både
läkarkåren, poliser och Pauls indiankompis Johnny Longbow (vars
skalp pryds av den perfekta playmobil-frisyren). Hur reagerar alla?
Tja, i nästa klipp har de somnat i sina stolar.
Minnesvärda
citat: Johnny Longbow (indianen med den perfekta
playmobilfrisyren) kan sin indianhistoria. I en slide-show med
diabilder visar han poliskommissarien hur morden hänger ihop med
gamla indianskrönor. Bilderna ska antagligen föreställa
grottmålningar, men ser mest ut att vara ritade av trötta barn. När
det sedan visar sig överensstämma med verkligheten utbrister Johnny
Longbow: ”One Indian mystery … solved!”
Omdöme:
En oerhört seg film. Kameramannen måste ha stelopererat sina
fingrar, för efter han tryckt på ”Record”-knappen så låter
han filmen rulla och rulla och rulla. Det i kombination med att
skådisarna inte riktigt kan skådespela leder mest till förvirring.
Ljudkillen misstog antagligen det luddiga mickskyddet för
sockervadd, eftersom ljudkvaliteten är som om han stoppat
utrustningen i munnen. Regissören var nog upptagen med att limma på
den enda tjejen i filmen, för det finns ingen kontinuitet alls de få
klippen som når till redigeringen. En film som har alla möjligheter
i världen att bli fräck och fräsig reduceras till ologisk,
brittisk diskbänksrealism + förvirrad ödla. Och om man nu har
investerat i en monsterdräkt, varför inte använda den då?
Istället, och det här sker oförskämt ofta i en mängd filmer, får
man se monstret ur första-personsvy, med en flåsande och gungande
kamera.
I
slutscenen då allt normalt ska nå ett dramatiskt klimax, får vi
endast se två poliser som får sina huvuden ihopknockade av den sega
ödlan. När polisförstärkningen sekunden senare anländer lägger
de ner mer tid att hålla upp dörren för tjejen i bilen än att
jaga efter ödlan. ”He got away!” utbrister de uppgivet. Nej,
säger redaktionen, ni försökte ju inte ens fånga den!
Den
enda riktiga behållningen vi fick var i scenen på sjukhuset då
Paul får det dramatiska beskedet att han är ett blodstörstande
ödlemonster, han bär då nämligen en delikat prickig pyjamas.
Visste
du att: Bill Finger som skrev
manuset till denna film även var med och skapade DC Comics karaktär
”Batman”. Dessvärre han han dö innan han fick sitt erkännande
för den bedriften.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar