År:
1976
Land:
USA
Genre:
Skräck
Publik:
Daniel, Johanna, Andreas
Handling:
Två män är placerade mitt emot varandra i varsin fängelsecell
någonstans i USA. Den ene av dem sitter inne anklagad för
strypmord. Den andre sitter inne av oklar anledning, antagligen för
att han är svart. Men att vara isolerad på en fyra kvadratmeter
liten yta blir ju med tiden hemskt trist. Så strypmördaren, Roger,
försöker lätta upp stämningen lite. Så hans kropp börjar
plötsligt fräsa och blixtra, och för ett kort ögonblick tycks han
vara helt försvunnen! Men det magiska tricket får helt fel effekt.
Rogers fängelsekamrat blir provocerad och börjar vråla. Roger
löser detta genom att på ett magiskt sätt få en madrass att
nästan kväva sin fängelsekamrat. Polisen kommer, Roger blir
osynlig, polisen öppnar celldörren och frågar efter Roger och
vips! så har en strypmördare rymt! Och ni känner ju till det
gamla uttrycket: ”En gång strypmördare, alltid strypmördare.”
Roger är inget undantag. Resten av filmen handlar om hur Roger ger
sig ut på ett hejdlöst tråkigt uppdrag att mörda alla blonda
tjejer som påminner om hans mamma.
Minnesvärda
scener: Varje scen då Roger är osynlig är intressant: Man får
nämligen se honom ur en första personsvinkel när han smyger sig på
sina ovetande kvinnor. Och tydligen är alla Rogers offer döva också
eftersom de inte hörsammar vilken kraftig astma Roger tycks lida av.
Det finns ingen hejd på andningen. Han låter som en deformerad
skördetröska som, istället för att samla in korn, skördar ett
helt fält av järnspett. Den
andra och sista minnesvärda scenen utspelar sig på en teater. Det
är generalrepetition inför någon ny pjäs. I denna scen händer
något väldigt oväntat. Filmen går ifrån en död mans puls till
att accelerera likt en raket! Och allt har vi att tacka en man: En
liten demon som hoppar runt på scenen som en galning. Han sprätter
runt som en nyfrälst med fräcka knäböjningar, armar som kastas åt
alla håll och misslyckade kullerbyttor. Allt detta i en knubbig, röd
och tajt dräkt. Perfektion! Dessvärre är denna scenen över lika
snabbt som den startade och inom loppet av någon minut så är allt
tillbaka till den gråa dassiga sörjan som smetar ner hela denna
rulle.
Minnesvärda
citat: Detektiven Charles
Barretts (som ser ut som ett kärleksbarn
mellan Johnny
Cash och han
ur lilla huset på prärien)reaktion när han
ligger bakfull och tittar på stumfilm och blir plötsligt störd av
nyheten om att han ska gripa en strypmördare:
”Balls!”
Omdöme:
Dyngbagge, pungräv och sumpfågel är några exempel på djur i vår
omgivning som trots deras lite tveksamma namn fyller en viktig
funktion i naturens kretslopp. De piffar till mossan på stenarna och
putsar kottar med mera. The Astral Factor hjälper inte till
alls. Tvärtom. The Astral Factor är den där rostiga tunnan
med ditmålad dödskalle som ligger halvt begraven i ett
naturskyddsområde. Vi vet inte om det här var det absolut sämsta
vi sett, men den är definitivt med i finalen och det är nog
målfotot som avgör. Här har man skapat en film som är helt
befriad från musik, färgtoner och rörelse. Det är en trött och
omotiverad polis som har i uppgift att hitta en osynlig mördare. Han
gör det genom att sitta på sin stol och klappa sin fåntratt till
flickvän på rumpan. (Flickvännen bär för övrigt inte byxor en
enda gång i filmen.) Man får inte ens se polisen full och tokig,
istället få man se honom ständigt bakfull, något som gör honom
ännu mer seg och trist.
Och
polisens metoder att fånga in en osynlig mördare är allt annat än
kreativ. De plockar på sig några gevär och står stilla. När en
tjej mördas springer samtliga dit och skriker ”She´s dead!” Och
när nästa tjej stryps rör sig klungan av poliser, solbrillor och
fräcka tandpetare dit och upprepar samma mening. Kanske borde de
istället anställa det lilla blonda yrvädet "Dennis
the Menace" eller kanske buspojken ur ”Ensam
hemma”. De skulle i alla fall hälla såpa på
golvet, kanske spänna fast lite snubbeltråd i trappan eller
åtminstone kasta en stinkbomb eller två.
”Fy
farao!” som folket sa innan de klubbade ihjäl Tutankhamon på
öppen gata, vilken soppa till film. Strypmördaren Roger kunde mer
än att bara göra sig osynlig, eller att få madrasser att kväva
svarta män. Roger kunde även få en och en halv timme att kännas
som fjorton långa år. Vi på redaktionen var rungande överens om
att vi gladeligen skulle äta en dåligt gräddat digerdödskaka med
kolera-sås hellre än att tvingas genomlida detta kval till film
igen. Filmen var så oengagerad att inte ens de som blev mördade
verkade bry sig nämnvärt.
Visste
du att: Den här filmen var så usel att det tog fem år efter
att filmen var klar innan någon tog på sig att distribuera skiten.
Då under namnet: The
Invisible Strangler. Problemet
var bara att det var samma innehåll som tidigare och ingen ville se
den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar